artykuł nr 1

Deklaracja dostępności

Wstęp
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Pile (w skrócie WORD)
telefon: +48 672120777
e-mail: sekretariat@word.pila.pl
adres korespondencyjny: ul. Lotnicza 6 64-920 Piła
zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej www.word.pila.pl
 
Daty publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2021-02-01 Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-02-01
 
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. 
 
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 2021-02-01 Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
 
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej lub dostępnością architektoniczną prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Ireneusz Michniak, email: koordynatordostepu@gmail.com. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 67 212 07 77. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
 
Informacja na temat procedury
Uprzejmie informujemy, że zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audio deskrypcji na warunkach określonych w ustawie. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.  W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich -
więcej
 
Dostępność architektoniczna budynków Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile
Ul. Lotnicza 6, 64-920 Piła
Dostępność wejścia
Główne wejście do budynku zlokalizowane jest od strony ul. Lotniczej wejście A. Drzwi rozsuwane automatycznie znajdują się na tym samym poziomie, co teren wokół budynku. Wejście jest ogólnodostępne w godzinach pracy WORD tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 06.45 do 15.30. Soboty pracujące w godzinach od 06.45 do 15.00.
Dostępność parkingu
Przy  ul. Lotniczej są ogólnodostępne miejsca parkingowe, są wyznaczone dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością.
Do budynku prowadzą utwardzone dojścia. Brak utrudnień z wjazdem wózka  do budynku.
Dostępność budynku
Na parterze budynku, na wprost wejścia głównego znajduje się Punkt Informacyjny. Osoba ze szczególnymi potrzebami jest obsługiwana przez pracownika WORD, który wychodzi na zewnątrz punktu informacyjnego.
Dostępność na wyższe kondygnacje zapewnia winda osobowa, zlokalizowana w części głównej. Winda przystosowana jest dla osób ze szczególnymi potrzebami. W holu głównym znajdują się schody prowadzące na I kondygnację.
Na kondygnacji 0 w części A znajduje się toaleta przystosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W przypadku niemożności samodzielnego dotarcia do danej komórki WORD, zlokalizowanej na wyższych kondygnacji, istnieje możliwość zejścia pracownika lub uzyskania pomocy  w doprowadzeniu na kondygnację. Celem uzyskania pomocy należy zgłosić się do pracownika Punktu Informacyjnego zlokalizowanego w holu głównym.
Budynek jest dostępny architektonicznie.
 
Przeprowadzanie egzaminów państwowych
Krok 1. Niezbędne dokumenty do wyznaczenia terminu egzaminu państwowego:
-   numer profilu kandydata na kierowcę (PKK),
-   dokument tożsamości,
-   opłata za egzamin (nie dotyczy opłaty za egzamin praktyczny przeprowadzony w stosunku do osób niepełnosprawnych posiadających orzeczenie lekarskie z adnotacją, że mogą prowadzić pojazd silnikowy przystosowany do rodzaju schorzenia w przypadku, gdy egzamin odbywa się pojazdem zapewnionym przez osobę niepełnosprawną),
-   wniosek o przeprowadzenie praktycznej części egzaminu państwowego na prawo jazdy pojazdem własnym, przystosowanym do rodzaju schorzenia osoby przystępującej do egzaminu .
 
Krok 2. Tłumacz:
-   w przypadku egzaminu państwowego osoby niepełnosprawnej udział na egzaminie tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego zapewnia sobie osoba egzaminowana lub ośrodek egzaminowania,
-   fakt udziału tłumacza należy zgłosić przy zapisie na egzamin pracownikowi Biura Obsługi Klienta.
 
Krok 3. Egzamin teoretyczny:
-   przy zapisie na egzamin teoretyczny w Biurze Obsługi Klienta osoba niepełnosprawna posiadająca orzeczenie lekarskie z adnotacją dotycząca określono rodzaju schorzenia może wnioskować o dodatkowe uruchomienie na ekranie monitora w trakcie egzaminu teoretycznego funkcji tłumacza języka migowego,
-   podczas przeprowadzania egzaminu teoretycznego tłumacz języka migowego lub tłumacz systemu językowo - migowego może przebywać na sali egzaminacyjnej nie dłużej niż do rozpoczęcia testu.
 
Krok 4. Egzamin praktyczny:
Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych na egzaminie praktycznym:
-   dla kat. AM – wyłącznie w przypadku egzaminu przeprowadzanego dla osoby niepełnosprawnej przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego – egzamin na placu manewrowym odbywa się na takich samych zasadach jak egzamin w zakresie kat. B1 (B),
-   dla kat. B+E, C+E, T – podczas sprzęgania oraz rozprzęgania przyczepy z pojazdem silnikowym osoba niepełnosprawna, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma prawo na wykonanie tego zadania nie więcej niż w 30 minut.
-   w przypadku osoby głuchoniemej w stosunku do której zastosowano kody ograniczeń, stwierdzające że jest to osoba głuchoniema, egzaminator podchodzi do poczekalni osób oczekujących na egzamin praktyczny i zaprasza osobę do egzaminu.
 (Opracował: Naczelnik Wydziału Przeprowadzania Egzaminów Jarosław Kajewski)
 
SZKOLENIA
1.   Procedura zapisu na szkolenie:
· Dostarczenie karty zgłoszeniowej na dane szkolenie (drogą lektroniczna szkolenia@word.pila.pl lub osobiście w biurze).
· Weryfikacja danych w celu ustalenia czy dana osoba spełnia wymogi kursu.
· Dostarczenie dowodu wpłaty za szkolenie (droga elektroniczna szkolenia@word.pila.pl lub osobiście w biurze).
·  Weryfikacja tożsamości osoby szkolonej (dowód osobisty, paszport – okazany przed szkoleniem).
2.   Realizacja szkolenia, biorąc pod uwagę udział osoby niepełnosprawnej:
· Dostęp do obu sal szkoleniowych oraz do biura – z zewnątrz – bramka „wejście C”,
przejście wzdłuż budynku, następnie drzwiami od strony placu manewrowego. Znajduje się tam podjazd dla osób poruszających się na wózkach.
· Wewnątrz budynku, przy wszystkich pomieszczeniach związanych ze szkoleniami, nie ma żadnych progów, czy też schodów.
· Toaleta dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych znajduje się w holu od strony „wejścia A”.
(Opracował: Kierownik Działu Organizacji Szkoleń Przemysław Pawlikowski)
 
INFORMACJA O UPRAWNIENIACH OSÓB Z DYSFUNKCJĄ
NARZĄDU WZROKU I SŁUCHU
W dniu 1 kwietnia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1243 ze zm.), która uprawnia osoby niesłyszące, niedosłyszące oraz głuchoniewidome podczas załatwiania spraw w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Pile do skorzystania z:
  1. bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, z zachowaniem prawa swobodnego wyboru dogodnej dla siebie formy komunikowania się;
  2. pomocy osoby przybranej, którą może być osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę niepełnosprawną w celu udzielenia pomocy w załatwieniu sprawy;
  3. środków wspierających komunikowanie się tj. poczty elektronicznej, przesyłania faksów;
  4. udostępnienia przez organ administracji publicznej dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla tych osób, na ich wniosek.
Pomoc tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika
Osoba niepełnosprawna powinna zgłosić chęć skorzystania z pomocy tłumacza do właściwego w sprawie organu administracji publicznej co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Bezpłatna pomoc przysługuje osobom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności  w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.), które łącznie z dowodem osobistym, należy przedstawić do wglądu, co do zasady, w dniu zgłoszenia potrzeby udziału tłumacza przy załatwianiu sprawy.
Chęć skorzystania z pomocy tłumacza w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego można zgłosić:
  • osobiście w Biurze Obsługi Klienta
  • pocztą elektroniczną na adres: bok.word.pila.pl
  • telefonicznie na numer: 67 212 07 77
  • przesyłając faks na numer: 67 212 07 76 lub 67 21207 083
Do zgłoszenia wymagane są następujące dane osoby niepełnosprawnej:
  1. imię i nazwisko
  2. adres zamieszkania
  3. numer telefonu kontaktowego
Niezbędne jest ponadto wskazanie przez osobę niepełnosprawną oczekiwanego terminu wizyty w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Pile oraz wybranej metody komunikowania się, którą może być:
  • polski język migowy (PJM);
  • system językowo-migowy (SJM);
  • sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
Niezwłocznie po ustaleniu terminu przybycia tłumacza, pracownik przyjmujący zgłoszenie powiadomi o tym fakcie osobę niepełnosprawną. W przypadku wystąpienia trudności w realizacji świadczenia osobie niepełnosprawnej (np. kłopot w pozyskaniu tłumacza w terminie dogodnym dla osoby niepełnosprawnej), zostanie ona zawiadomiona wraz z uzasadnieniem o przyczynie oraz ustalony zostanie możliwy termin realizacji tego świadczenia lub inna forma realizacji uprawnień osoby niepełnosprawnej.
 
Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą skorzystać ze środków wspierających komunikowanie się w WORD w Pile, tj.:
poczta elektroniczna – sekretariat@word.pila.pl
przesyłanie faksów - sekretariat  (67) 212 07 76
Pracownicy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile dokładają wszelkich starań, aby zapewnić wysoki poziom dostępności cyfrowej udostępnianych na stronie internetowej materiałów, oraz architektonicznej, jeśli jednak mają Państwo propozycje, które ułatwią korzystanie z serwisu internetowego osobom z niepełnosprawnościami, prosimy o kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem koordynatordostepu@gmail.com
 
 
 
Raport dostępności